Facemos a nosa historia
OBXECTIVOS EXAME 12/3/2020
DEFINICIÓNS:
- Bloques I, II,III,IV, V COMPLETOS
PREGUNTAS LOGAS:
- A crise socio-económica do século XVII (a crise demográfica, o deterioro da
economía, os problemas da facenda real).
- O valimento do conde-duque de Olivares e a crise
da monarquía (os proxectos de reforma, as revoltas de Cataluña e Portugal).
- Economía e sociedade na Galicia dos
Austrias (a
agricultura e as súas transformacións, a importancia da pesca na Galicia
litoral, a estrutura social: sociedade rendista e peso da fidalguía)
COMPOSICIÓNS:
- A crise da Restauración (a desarticulación do sistema canovista).
- A crise de 1917, os gobernos de concentración e a guerra de Marrocos.
MODELO DA COMPOSICIÓN SOBRE PRIMO DE RIVERA (VOLUNTARIA)
DATA DE ENTREGA 18/3/2020
ORIENTACIÓNS:Tendo en conta os seguintes documentos, aos que debes referirte ao
longo da túa exposición, debes elaborar unha redacción sobre a ditadura do xeneral
Primo de Rivera, centrándote nos ámbitos político e económico. O golpe de Estado),
aprobado por Alfonso XIII, pon fin ao réxime constitucional e instaura no goberno a un
Directorio Militar que será sucedido en 1925 por un Directorio Civil. Os éxitos militares en
Marrocos e un crecemento económico sustentado no nacionalismo e no intervencionismo
non puideron evitar a caída do ditador en 1930, enfrontado a unha crecente oposición e ao
cambio de tendencia na conxuntura económica internacional.
Doc.1 .-Manifesto do xeneral Primo de Rivera (13 de setembro de 1923):
“Españois: Chegou para nós o momento máis temido que agardado (...) de atender o
clamoroso requirimento de cantos amando a Patria non ven para ela outra salvación que
libertala dos profesionais da política, dos que por unha ou outra razón nos ofrecen o cadro
de desventura e inmoralidades que comezaron no ano 98 e ameazan a España cun próximo
fin tráxico e deshonroso (...).
Non vimos chorar mágoas e vergoñas, senón poñerlles axiña radical remedio, para o que
requirimos o concurso de todos os bos cidadáns. Para iso (...) constituirase en Madrid un
Directorio Militar con carácter provisorio encargado de manter a orde pública (...)”.
Doc. 2.-Proposta de Primo de Rivera a Alfonso XIII para substituír o Directorio Militar
por un Directorio Civil (1925):
“En suma, señor, para expoñer o meu pensamento clara e sinceramente, o que propoño a
V. M. é a substitución dunha ditadura militar por outra civil e de organización máis axeitada,
pero non menos vigorosa. E permítome propoñelo así, recollendo a arela popular, que só
teme do cambio de goberno que se debiliten os resortes do mando que foron carácter do
Directorio militar, cuxa vida, como xenuína representación do exército e da mariña, que tan
patrioticamente ofreceron o prestixio dos seus nomes corporativos a este arriscado labor,
non debe levarse a momento de desgaste ou de quebranto;; nin tampouco debe subtraerse
por máis tempo ao país, na súa representación civil, que é a axeitada e tan manifestamente
está da nosa parte, a participación e a responsabilidade na obra de reconstituílo e reeducalo
administrativa e politicamente”.
Doc. 3.-Rematada a ditadura, Ángel Ossorio, que sería deputado nas Cortes
republicanas, enxuíza así a situación de España:
“E despois de seis anos longos de Ditadura, ¿que queda en España? (...). Roto o Exército
con múltiples sublevacións sucesivas (...);; rota a Universidade, coas aulas pechadas (...);;
rota a Facenda, coa moeda derrubada (...);; rota a Xustiza (...).
Todas as forzas lexítimas, rotas;; pero, en troques, intactas todas as forzas nocivas (...): o
caciquismo en pé, as súas falanxes unidas;; o sindicalismo revolucionario, latente e prevido;;
os extremismos nacionalistas, máis esaxerados que antes;; nin un só dos elementos da
patoloxía nacional quedaron suprimidos ou atenuados”
MODELOS DE COMPOSICIÓN DA 2º PARTE DA RESTAURACIÓN
O alumn@ debe realizar unha delas de xeito obligatorio.
ORIENTACIONES: Baseándote nos seguintes documentos debes compoñer un
texto sobre a crise da Restauración, aberta coa perda das colonias
ultramariñas en 1898. Na redacción debes abordar as seguintes cuestións: a
crecente disposición do Exército a tutelar a vida política, o aumento da
conflictividade social e a desarticulación do sistema. Recorda que non se trata de
responder a preguntas illadas, senón de realizar unha composición coherente e
argumentada, e que na avaliación se terán en conta os coñecementos, a utilización
dos documentos e a corrección da expresión escrita.
Doc. 1.-Artigo publicado na revista El Ejército Español en 1905:
“Aos separatistas cataláns dilles que xa rematou a época das contemplacións;;;; que de hoxe
en diante non se poderá berrar „¡Morra España!‟ sen que quen o berre saiba que é
perigosísimo o berralo. Aos gobernos dilles que tamén pasou a época en que poidan
amosárense débiles;;;; que é preciso arrincar de raíz a semente separatista custe o que
custe. E ás Cortes dilles así mesmo que se por imprevisión dos lexisladores non hai leis
contra o separatismo, as fagan axiña, porque entrementres o Exército aplicará a lei
suprema, a que dita o seu inquebrantable amor a España unha e intanxible”.
Doc. 2.- Telegrama do Gobernador Civil de Barcelona (xullo de 1909)
“Como domingo a aglomeración de xentes no peirao e arredores era enorme. Desde o
primeiro momento advertín a presencia de grupos radicais que denotaban o plan
preconcibido de provocar algunha situación de forza pola miña parte. Por isto mesmo
esforceime en non darlles gusto e o Corpo de Seguridade deu hoxe proba admirable de
paciencia despexando o peirao por milímetros e logrando o normal embarque inda que
tendo que aguantar multitude de inconvenientes. O terreo estaba hoxe abonado para que
prendera calquera chispazo, pois a circunstancia de ser casados moitos dos
expedicionarios colocaba ás esposas en situación desesperada e conmovían á xente co
seu pranto...Unha vez embarcada a forza os soldados que enchían a parte de popa gritaban
con entusiasmo “Morra a policía, Morra Maura, Morra Romanones, morra a guerra”, gritos
aos que contestaba o público con aplausos e gritos de que vaia Comillas e vaian os fillos
de Güel.”
Doc. 3.-: Oligarquía e caciquismo (Joaquín Costa, 1901):
“Non é a nosa forma de goberno un réxime parlamentario, viciado por corruptelas e abusos,
segundo é uso entender, senón, ao contrario, un réxime oligárquico, servido, que non
moderado, por institucións aparentemente parlamentarias. Ou, dito doutro xeito, non é o
réxime parlamentario a regra, e excepción dela os vicios e as corruptelas denunciadas na
prensa e no Parlamento mesmo durante sesenta anos; ao revés, iso que chamamos
desviacións e corruptelas constitúen o réxime, son as mesma regra...”
ORIENTACIÓNS: Baseándote nos seguintes documentos debes compoñer un texto
sobre A crise de 1917, os gobernos de concentración e os problemas bélicos en
Marrocos. A exasperación da inestabilidade gubernamental e o prinunciamento de
Primo de Rivera como final do réxime constitucional. Recorda que non se trata de
responder a preguntas illadas, senón de realizar unha composición coherente e
argumentada, e que na avaliación se terán en conta os coñecementos, a utilización dos
documentos e a corrección da expresión escrita.
Doc. 1.-A inestabilidade dos gobernos, 1917- 1922:
Doc. 2.- Mensaje de las juntas de defensa a Alfonso XIII (1917).
“A ética gubernamental produciu o cancro que corroe ao Estado español inficionando
[infectado] todos os seus organismos, contaminando, en maior ou menor grao, a todos
os seus individuos. O exército resistiu durante moito tempo o contaxio, pero tamén por
fin prendeu nel.
A influencia, o favoritismo, a burocracia, a demagoxia e a anarquía como naturais
consecuencias;; en fin, tódalas enfermidades que enumera o dereito político como
causantes da vida anormal dos estados, aqueixan ao español e conducen á ruina.”
Doc.3.-Declaración ante a prensa de Primo de Rivera, 16 de setembro de 1923:
“Eu non son un ditador. Ninguén pode, con xustiza, aplicarme esta denominación. Son
un home a quen os seus camaradas de armas, acaso erróneamente, honraron coa difícil
misión de dirixir a reconstrucción da Patria”.
MODELOS DE COMPOSICIÓN DA 1º PARTE DA RESTAURACIÓN
O alumn@ debe realizar unha delas de xeito obligatorio.
Os seguintes documentos permiten elaborar unha composición sobre a
Restauración borbónica, concibida como unha monarquía parlamentaria que
se plasma na Constitución de 1876. Debes abordar as circunstancias nas que
se produce a chegada de Afonso XII ao poder e as características do seu
reinado. Lembra que non se trata de elaborar un tema á marxe das fontes
propostas, polo que debes apoiarte nelas ó elaborar a túa redacción.
Doc.1 Comunicado do poder executivo da República ante o
pronunciamento, Gaceta de Madrid, 30 de Decembro de 1874
No momento mesmo en que o Xefe do Estado movía o exército do Norte para
librar unha batalla decisiva contra as hostes carlistas, utilizando os inmensos
sacrificios que o Goberno esixiu ao país, e que este outorgou con tan nobre
patriotismo, algunhas forzas do exército do Centro, capitaneadas polos xenerais
Martínez Campos e Jovellar, levantaron ao fronte do inimigo a bandeira
sediciosa de D. Afonso de Borbón.
Doc.2.-O Manifesto de Sandhurst presenta en 1874 o programa político da
Restauración:
“Orfa a nación agora de todo dereito público e indefinidamente privada das súas
liberdades, natural é que volva os ollos ó seu habitual dereito constitucional e a
aquelas libres institucións que nin en 1812 ímpediron que defendese a súa
independencia nin rematar en 1840 outra empeñada guerra civil (...).
Afortunadamente, a Monarquía hereditaria e constitucional posúe nos seus
principios a necesaria flexibilidade (...) para que tódolos problemas que traia o
seu restablecemento consigo sexan resoltos de conformidade cos votos e a
conveniencia da nación. Non hai que agardar que decida eu nada en firme e
arbitrariamente;; sen Cortes non resolveron os negocios arduos os Principes
españois alá nos antigos tempos da Monarquía, e esta xustísima regra de
conducta non hei esquecela eu na miña condición presente, e cando tódolos
españois están xa afeitos ós procedementos parlamentarios”.
Doc.2.-Constitución de 1876:
“Don Alfonso XII, pola gracia de Deus, rei constitucional de España;; a tódolos
que as presentes viren e entenderen sabede: Que en unión e de acordo coas
Cortes do reino, actualmente reunidas, viñemos en decretar e sancionar a
seguinte Constitución da Monarquía española (...):
Art. 11. A relixión Católica, Apostólica e Romana é a do Estado. A nación
obrígase a manter o culto e os seus ministros (...).
Art. 18. A potestade de facer as leis reside nas Cortes co Rei.
Art 19. As Cortes están formadas por dous corpos colexisladores iguais en
facultades: o Senado e o Congreso dos Deputados (...).
Art.50. A potestade de facer executar as leis reside no Rei (...)”.
Os seguintes textos deben permitirche facer unha redacción sobre a vida
política da Restauración. Tendo en conta os documentos e o seu contexto,
debes atender cando menos aos obxectivos e ao funcionamento do sistema de
quendas entre partidos, ás características dos mecanismos electorais que o
facían posible e aos seus efectos.
Doc. 1. O turnismo visto polo historiador Miguel Artola:
“A quenda é unha fórmula política que ofrece vantaxes inmediatas a cambio de
enormes riscos a medio prazo... No canto da inestabilidade e o perigo, a quenda
ofrece, a cambio dunha pequena manipulación, a posibilidade de que ambos os
partidos poidan desenvolver os seus programas satisfacendo a maior número
de electores e asegurando unha evolución pacífica (...). Os efectos perversos da
quenda pactada derívanse da perda de información respecto da opinión pública
(...). A separación conceptual da España real e a España oficial que leva
irremisiblemente aparellada a contraposición dunha e outra, así como a condena
da última, non é máis que a consecuencia previsible e inevitable da aceptación
do principio da quenda”.
Fonte: J.L. Garcia Delgado y otros, La España de la Restauración, Madrid,
Editorial s. XXI, 1985.
Doc. 2. Artigo contra o caciquismo publicado no xornal El Imparcial, o 18
de outubro de 1883:
“É necesario (...) poñer man nisto e romper esa vinculación de poderes, pola que
resulta que unha soa persoa, allea a todo cargo oficial, e libre, por tanto, de toda
responsabilidade, constitúe unha maxistratura anónima, pero omnipresente e
práctica, un despotismo peor cen veces que o dos reis absolutos, porque tendo
por seus ao recadador de impostos, ao alcalde e ao xuíz;; a facenda, a honra e
ata a vida dos homes honrados están á mercé dese gran especulador da política
que se chama cacique (...)”.
Doc. 3. O fraude electoral segundo Benito Pérez Galdós (1884):
“É moi triste como se fixeron as últimas eleccións, co menor número posible de
electores, con bastantes resurreccións de mortos e non poucas violencias e
atropelos. Xa é costume que só voten os que dunha maneira ou outra sacan
partido das amizades e servizos políticos, e a inmensa maioría da nación,
mirando tan importante acto con desdén, abstense de tomar parte nel, segura
de non alcanzar por procedementos representativos o remedio dos seus males
(...). Resultado desta fraude pública, é que as eleccións as fai o ministro da
Gobernación, e daquela fábrica de votos saen tamén as minorías. Non podendo
marchar ben o sistema sen oposición, o goberno fabrícaa co mesmo celo que
pon na construción da maioría”.
Fonte: B. Pérez Galdós, “Política española”, Antología de artículos, 1884.
------------------------------------------
ORIENTACIÓNS: Os seguintes textos deben permitirche facer unha redacción
sobre os principais sectores industriais e o papel do ferrocarril na España do
século XIX. Tendo en conta os documentos e o seu contexto, debes atender cando
menos á evolución dos sectores téxtil e siderúrxico e as súas diferenzas rexionais,
así como ás características do desenvolvemento ferroviario español e os seus
efectos sobre o conxunto da economía.
Doc. 1:En 1860 o escritor catalán Manuel Angelón describía o
desenvolvemento industrial de Cataluña:
“En España a palabra industria trae infaliblemente á memoria a palabra Cataluña.
O principado é sen dúbida o núcleo da forza e riqueza industrial da Península;;
Barcelona é chamada por propios e estraños a Manchester da nosa querida patria
(...). Non hai probablemente industria ningunha que non teña en Cataluña a súa
representación, e non en pequena escala, senón en vastas proporcións. Os fiados
e tecidos de algodón, os estampados, os tecidos de seda e la nas súas múltiples
calidades, damascos, veludos, tisús, encaixes, máquinas, papel, todo se fabrica no
antigo principado”.
Doc. 2. Distribución rexional da produción siderúrxica española (medias anuais en miles de toneladas):
Período
Produción
Andalucía
Biscaia
Asturias
1861-1865
45,65
14,65
11,73
13,17
1871-1875
45,53
4,46
8,72
24,90
1881-1885
131,59
2,89
76,71
40,08
1896-1900
289,24
227,69
102,81
Fonte: Jordi Nadal, El fracaso de la Revolución Industrial en España, Barcelona, Ed. Ariel, 1975, p.167.
Doc.3: En febreiro de 1851 o diario conservador El Heraldo facíase eco da inauguración do ferrocarril Madrid-Aranxuez:
“Poucas solemnidades viu Madrid desde a súa fundación que poidan compararse
en brillo, (...) en esperanza do porvir, á que presenciou o domingo. A inauguración
do ferrocarril de Aranxuez é o primeiro paso que dá a capital da monarquía cara ao
mar;; é o anuncio seguro de que tarde ou cedo os ricos produtos de Castela, da
Mancha e dalgunhas provincias meridionais, estancados hoxe, e afogando na súa
improdutiva abundancia ao seu mesmo produtor, impedindo a creación de capitais,
e deixando ermos campos feraces que poderían alimentar a metade de Europa,
lograsen baleirarse nos grandes mercados do mundo, e cambiarse polos produtos
que necesitamos e de que carecemos”.
OBXECTIVOS
TEMA 2
EXAME
DÍA 28/11/19
1. Saber realizar unha composición histórica que aborde este
tema (5 puntos):
• A construción do estado liberal (principios do liberalismo e
diferencias entre as diferentes familias políticas).
2. Saber definir 4 dos seguintes termos (2 puntos):
Afrancesados, abdicación de Bayona, manifesto dos persas,
pragmática sanción (1830), tratado de ValenÇay, desamortización,
Aula Regia, bárbaros, castro, conventus, economía predadora,
guerras cántabras, megalitismo, rexencia, sufraxio universal
masculino, sufraxio censitario, Estatuto Real, pronunciamento, Unión
Liberal, carta de poboamento, manso, Marca
Hispánica, mesta, mozárabe, presura, taifas.
3. Expoñer nun máximo de unha carilla un dos seguintes temas
(3 puntos):
-
Os musulmáns na Península Ibérica (etapas políticas e realidade
socioeconómica).
-
Reconquista e repoboación (etapas da Reconquista, modelos de
repoboación).
-
O Réxime feudal e a sociedade
estamental.
ORIENTACIÓNS: Os seguintes textos permiten a elaboración dunha composición que teña
por tema central a evolución política durante o reinado de Fernando VII, entre 1814 e 1833.
Na redacción debes tratar as seguintes cuestións: A permanente tensión entre a
persistencia do Antigo Réxime e a loita pola instauración do liberalismo; as distintas etapas
do reinado, salientando as diferenzas entre elas; o pronunciamento militar como recurso
para acadar o cambio político. Lembra que non se trata de responder a preguntas illadas,
senón de realizar unha composición coherente e argumentada, e que na avaliación se terán
en conta os coñecementos, a utilización dos documentos e a corrección da expresión
escrita.
Doc.1.- Representación e manifesto que algúns deputados ás cortes ordinarias
firmaron nos maiores apuros da súa opresión en Madrid, 1814:
[...] Artigo 134. A monarquía absoluta (...) é unha obra da razón e da intelixencia;; está
subordinada á lei divina, á xustiza e ás regras fundamentais do Estado;; foi establecida por
dereito de conquista o pola sumisión voluntaria dos primeiros homes que elixiron ós reis.
Así́ que o soberano absoluto non ten facultade de empregar sen razón da súa autoridade
(dereito que no quixo ter o mesmo Deus);; [...].
Doc.2.-Manifesto que dirixe á Nación española a Xunta Provincial de Galicia,
presidida por Juan Díaz Porlier, en 1815:
Españois: (...). Obrigados pola necesidade, vendo que a verdade non pode chegar aos
oídos do rei, sitiado a toda hora polos seus conselleiros (...), tomamos a terrible, pero
indispensable, resolución de reclamar coas armas na man o que se negou ás nosas
solicitudes.
O noso obxecto é o de España enteira: unha monarquía sometida a leis xustas e sabias, e
constituída dun xeito que sexa garantía, o mesmo das prerrogativas do trono que dos
dereitos da nación. Pedimos a convocatoria de Cortes nomeadas polo pobo, e que estas
teñan liberdade de facer na Constitución proclamada polas Cortes extraordinarias, os
cambios que esixe a nosa situación!.
Doc.3.-Logo da intervención da Santa Alianza, Fernando VII anula en 1823 os actos
do goberno constitucional:
Sentado xa outra vez no trono de San Fernando pola man sabia e xusta do Omnipotente,
polas xenerosas resolucións dos meus poderosos aliados e polos denodados esforzos do
meu primo, o duque de Angulema, e o seu bravo exército, desexando prover o remedio ás
máis urxentes necesidades dos meus pobos, e manifestar a todo o mundo a miña
verdadeira liberdade, viñen decretar o seguinte:
1º. Son nulos e de ningún valor tódolos actos do goberno chamado constitucional (de
calquera clase e condición que sexan) que dominou os meus pobos desde o 7 de marzo de
1820 ata hoxe 1 de outubro de 1823, declarando, como declaro, que en toda esta época
carecín de liberdade.
UNIDADE 1: OBXECTIVOS
Ø
Definir 4 dos
termos de esta lista (1º exame, día 24/10/2019)
o Aula Regia:
o Bárbaros:
o Castro:
o Conventus:
o Economía predadora:
o Guerras Cántabras:
o Megalitismo
o
Afrancesados
o
Abdicacións de
Baiona:
o
Desamortización:
o
Manifesto dos
persas:
o
Pragmática Sanción de
1830:
o
Tratado de Valençay
Ø
Realizar unha
pregunta longa (1 carilla) que pode
abordar os seguintes temas: (1º exame)
o
O
Neolítico: características e cambios con respecto á época Paleolítica (cambios
económicos, sociais e culturais).
o
Os
pobos prerromanos da Península Ibérica (pobos do sur e do levante,
meseteños e do occidente peninsular)
o
Conquista
e romanización (etapas da conquista, elementos de romanización:
organización político-administrativa do territorio, lingua e cultura, obras
públicas).
Ø
Realización dunha
composición histórica na que p alumno amosa que coñece: (2º exame)
o
Impacto da
Revolución Francesa e as relacións entre España e Francia na Guerra da
Independencia.
o
Primeiro intento de
revolución liberal en España, as Cortes de Cádiz e a Constitución de 1812.
o
Fases do reinado de
Fernando VII: restauración do absolutismo; trienio liberal; reacción
absolutista.
OBXECTIVOS EXAME 12/3/2020
DEFINICIÓNS:
- Bloques I, II,III,IV, V COMPLETOS
PREGUNTAS LOGAS:
- A crise socio-económica do século XVII (a crise demográfica, o deterioro da economía, os problemas da facenda real).
- O valimento do conde-duque de Olivares e a crise da monarquía (os proxectos de reforma, as revoltas de Cataluña e Portugal).
- Economía e sociedade na Galicia dos Austrias (a agricultura e as súas transformacións, a importancia da pesca na Galicia litoral, a estrutura social: sociedade rendista e peso da fidalguía)
COMPOSICIÓNS:
- A crise da Restauración (a desarticulación do sistema canovista).
- A crise de 1917, os gobernos de concentración e a guerra de Marrocos.
MODELO DA COMPOSICIÓN SOBRE PRIMO DE RIVERA (VOLUNTARIA)
DATA DE ENTREGA 18/3/2020
ORIENTACIÓNS:Tendo en conta os seguintes documentos, aos que debes referirte ao
longo da túa exposición, debes elaborar unha redacción sobre a ditadura do xeneral
Primo de Rivera, centrándote nos ámbitos político e económico. O golpe de Estado),
aprobado por Alfonso XIII, pon fin ao réxime constitucional e instaura no goberno a un
Directorio Militar que será sucedido en 1925 por un Directorio Civil. Os éxitos militares en
Marrocos e un crecemento económico sustentado no nacionalismo e no intervencionismo
non puideron evitar a caída do ditador en 1930, enfrontado a unha crecente oposición e ao
cambio de tendencia na conxuntura económica internacional.
Doc.1 .-Manifesto do xeneral Primo de Rivera (13 de setembro de 1923):
“Españois: Chegou para nós o momento máis temido que agardado (...) de atender o clamoroso requirimento de cantos amando a Patria non ven para ela outra salvación que libertala dos profesionais da política, dos que por unha ou outra razón nos ofrecen o cadro de desventura e inmoralidades que comezaron no ano 98 e ameazan a España cun próximo fin tráxico e deshonroso (...).
Non vimos chorar mágoas e vergoñas, senón poñerlles axiña radical remedio, para o que requirimos o concurso de todos os bos cidadáns. Para iso (...) constituirase en Madrid un Directorio Militar con carácter provisorio encargado de manter a orde pública (...)”.
Doc. 2.-Proposta de Primo de Rivera a Alfonso XIII para substituír o Directorio Militar por un Directorio Civil (1925):
“En suma, señor, para expoñer o meu pensamento clara e sinceramente, o que propoño a V. M. é a substitución dunha ditadura militar por outra civil e de organización máis axeitada, pero non menos vigorosa. E permítome propoñelo así, recollendo a arela popular, que só teme do cambio de goberno que se debiliten os resortes do mando que foron carácter do Directorio militar, cuxa vida, como xenuína representación do exército e da mariña, que tan patrioticamente ofreceron o prestixio dos seus nomes corporativos a este arriscado labor, non debe levarse a momento de desgaste ou de quebranto;; nin tampouco debe subtraerse por máis tempo ao país, na súa representación civil, que é a axeitada e tan manifestamente está da nosa parte, a participación e a responsabilidade na obra de reconstituílo e reeducalo administrativa e politicamente”.
Doc. 3.-Rematada a ditadura, Ángel Ossorio, que sería deputado nas Cortes republicanas, enxuíza así a situación de España:
“E despois de seis anos longos de Ditadura, ¿que queda en España? (...). Roto o Exército con múltiples sublevacións sucesivas (...);; rota a Universidade, coas aulas pechadas (...);; rota a Facenda, coa moeda derrubada (...);; rota a Xustiza (...).
Todas as forzas lexítimas, rotas;; pero, en troques, intactas todas as forzas nocivas (...): o caciquismo en pé, as súas falanxes unidas;; o sindicalismo revolucionario, latente e prevido;; os extremismos nacionalistas, máis esaxerados que antes;; nin un só dos elementos da patoloxía nacional quedaron suprimidos ou atenuados”
Doc.1 .-Manifesto do xeneral Primo de Rivera (13 de setembro de 1923):
“Españois: Chegou para nós o momento máis temido que agardado (...) de atender o clamoroso requirimento de cantos amando a Patria non ven para ela outra salvación que libertala dos profesionais da política, dos que por unha ou outra razón nos ofrecen o cadro de desventura e inmoralidades que comezaron no ano 98 e ameazan a España cun próximo fin tráxico e deshonroso (...).
Non vimos chorar mágoas e vergoñas, senón poñerlles axiña radical remedio, para o que requirimos o concurso de todos os bos cidadáns. Para iso (...) constituirase en Madrid un Directorio Militar con carácter provisorio encargado de manter a orde pública (...)”.
Doc. 2.-Proposta de Primo de Rivera a Alfonso XIII para substituír o Directorio Militar por un Directorio Civil (1925):
“En suma, señor, para expoñer o meu pensamento clara e sinceramente, o que propoño a V. M. é a substitución dunha ditadura militar por outra civil e de organización máis axeitada, pero non menos vigorosa. E permítome propoñelo así, recollendo a arela popular, que só teme do cambio de goberno que se debiliten os resortes do mando que foron carácter do Directorio militar, cuxa vida, como xenuína representación do exército e da mariña, que tan patrioticamente ofreceron o prestixio dos seus nomes corporativos a este arriscado labor, non debe levarse a momento de desgaste ou de quebranto;; nin tampouco debe subtraerse por máis tempo ao país, na súa representación civil, que é a axeitada e tan manifestamente está da nosa parte, a participación e a responsabilidade na obra de reconstituílo e reeducalo administrativa e politicamente”.
Doc. 3.-Rematada a ditadura, Ángel Ossorio, que sería deputado nas Cortes republicanas, enxuíza así a situación de España:
“E despois de seis anos longos de Ditadura, ¿que queda en España? (...). Roto o Exército con múltiples sublevacións sucesivas (...);; rota a Universidade, coas aulas pechadas (...);; rota a Facenda, coa moeda derrubada (...);; rota a Xustiza (...).
Todas as forzas lexítimas, rotas;; pero, en troques, intactas todas as forzas nocivas (...): o caciquismo en pé, as súas falanxes unidas;; o sindicalismo revolucionario, latente e prevido;; os extremismos nacionalistas, máis esaxerados que antes;; nin un só dos elementos da patoloxía nacional quedaron suprimidos ou atenuados”
MODELOS DE COMPOSICIÓN DA 2º PARTE DA RESTAURACIÓN
O alumn@ debe realizar unha delas de xeito obligatorio.
ORIENTACIONES: Baseándote nos seguintes documentos debes compoñer un
texto sobre a crise da Restauración, aberta coa perda das colonias
ultramariñas en 1898. Na redacción debes abordar as seguintes cuestións: a
crecente disposición do Exército a tutelar a vida política, o aumento da
conflictividade social e a desarticulación do sistema. Recorda que non se trata de
responder a preguntas illadas, senón de realizar unha composición coherente e
argumentada, e que na avaliación se terán en conta os coñecementos, a utilización
dos documentos e a corrección da expresión escrita.
Doc. 1.-Artigo publicado na revista El Ejército Español en 1905:
“Aos separatistas cataláns dilles que xa rematou a época das contemplacións;;;; que de hoxe en diante non se poderá berrar „¡Morra España!‟ sen que quen o berre saiba que é perigosísimo o berralo. Aos gobernos dilles que tamén pasou a época en que poidan amosárense débiles;;;; que é preciso arrincar de raíz a semente separatista custe o que custe. E ás Cortes dilles así mesmo que se por imprevisión dos lexisladores non hai leis contra o separatismo, as fagan axiña, porque entrementres o Exército aplicará a lei suprema, a que dita o seu inquebrantable amor a España unha e intanxible”.
Doc. 2.- Telegrama do Gobernador Civil de Barcelona (xullo de 1909)
“Como domingo a aglomeración de xentes no peirao e arredores era enorme. Desde o
primeiro momento advertín a presencia de grupos radicais que denotaban o plan
preconcibido de provocar algunha situación de forza pola miña parte. Por isto mesmo
esforceime en non darlles gusto e o Corpo de Seguridade deu hoxe proba admirable de
paciencia despexando o peirao por milímetros e logrando o normal embarque inda que
tendo que aguantar multitude de inconvenientes. O terreo estaba hoxe abonado para que
prendera calquera chispazo, pois a circunstancia de ser casados moitos dos
expedicionarios colocaba ás esposas en situación desesperada e conmovían á xente co
seu pranto...Unha vez embarcada a forza os soldados que enchían a parte de popa gritaban
con entusiasmo “Morra a policía, Morra Maura, Morra Romanones, morra a guerra”, gritos
aos que contestaba o público con aplausos e gritos de que vaia Comillas e vaian os fillos
de Güel.”
Doc. 3.-: Oligarquía e caciquismo (Joaquín Costa, 1901):
“Non é a nosa forma de goberno un réxime parlamentario, viciado por corruptelas e abusos,
segundo é uso entender, senón, ao contrario, un réxime oligárquico, servido, que non
moderado, por institucións aparentemente parlamentarias. Ou, dito doutro xeito, non é o
réxime parlamentario a regra, e excepción dela os vicios e as corruptelas denunciadas na
prensa e no Parlamento mesmo durante sesenta anos; ao revés, iso que chamamos
desviacións e corruptelas constitúen o réxime, son as mesma regra...”
ORIENTACIÓNS: Baseándote nos seguintes documentos debes compoñer un texto
sobre A crise de 1917, os gobernos de concentración e os problemas bélicos en
Marrocos. A exasperación da inestabilidade gubernamental e o prinunciamento de
Primo de Rivera como final do réxime constitucional. Recorda que non se trata de
responder a preguntas illadas, senón de realizar unha composición coherente e
argumentada, e que na avaliación se terán en conta os coñecementos, a utilización dos
documentos e a corrección da expresión escrita.
Doc. 1.-A inestabilidade dos gobernos, 1917- 1922:
Doc. 2.- Mensaje de las juntas de defensa a Alfonso XIII (1917).
“A ética gubernamental produciu o cancro que corroe ao Estado español inficionando [infectado] todos os seus organismos, contaminando, en maior ou menor grao, a todos os seus individuos. O exército resistiu durante moito tempo o contaxio, pero tamén por fin prendeu nel.
A influencia, o favoritismo, a burocracia, a demagoxia e a anarquía como naturais consecuencias;; en fin, tódalas enfermidades que enumera o dereito político como causantes da vida anormal dos estados, aqueixan ao español e conducen á ruina.”
Doc.3.-Declaración ante a prensa de Primo de Rivera, 16 de setembro de 1923:
“Eu non son un ditador. Ninguén pode, con xustiza, aplicarme esta denominación. Son un home a quen os seus camaradas de armas, acaso erróneamente, honraron coa difícil misión de dirixir a reconstrucción da Patria”.
Doc. 1.-A inestabilidade dos gobernos, 1917- 1922:
Doc. 2.- Mensaje de las juntas de defensa a Alfonso XIII (1917).
“A ética gubernamental produciu o cancro que corroe ao Estado español inficionando [infectado] todos os seus organismos, contaminando, en maior ou menor grao, a todos os seus individuos. O exército resistiu durante moito tempo o contaxio, pero tamén por fin prendeu nel.
A influencia, o favoritismo, a burocracia, a demagoxia e a anarquía como naturais consecuencias;; en fin, tódalas enfermidades que enumera o dereito político como causantes da vida anormal dos estados, aqueixan ao español e conducen á ruina.”
Doc.3.-Declaración ante a prensa de Primo de Rivera, 16 de setembro de 1923:
“Eu non son un ditador. Ninguén pode, con xustiza, aplicarme esta denominación. Son un home a quen os seus camaradas de armas, acaso erróneamente, honraron coa difícil misión de dirixir a reconstrucción da Patria”.
MODELOS DE COMPOSICIÓN DA 1º PARTE DA RESTAURACIÓN
O alumn@ debe realizar unha delas de xeito obligatorio.
Os seguintes documentos permiten elaborar unha composición sobre a
Restauración borbónica, concibida como unha monarquía parlamentaria que
se plasma na Constitución de 1876. Debes abordar as circunstancias nas que
se produce a chegada de Afonso XII ao poder e as características do seu
reinado. Lembra que non se trata de elaborar un tema á marxe das fontes
propostas, polo que debes apoiarte nelas ó elaborar a túa redacción.
Doc.1 Comunicado do poder executivo da República ante o
pronunciamento, Gaceta de Madrid, 30 de Decembro de 1874
No momento mesmo en que o Xefe do Estado movía o exército do Norte para
librar unha batalla decisiva contra as hostes carlistas, utilizando os inmensos
sacrificios que o Goberno esixiu ao país, e que este outorgou con tan nobre
patriotismo, algunhas forzas do exército do Centro, capitaneadas polos xenerais
Martínez Campos e Jovellar, levantaron ao fronte do inimigo a bandeira
sediciosa de D. Afonso de Borbón.
Doc.2.-O Manifesto de Sandhurst presenta en 1874 o programa político da
Restauración:
“Orfa a nación agora de todo dereito público e indefinidamente privada das súas
liberdades, natural é que volva os ollos ó seu habitual dereito constitucional e a
aquelas libres institucións que nin en 1812 ímpediron que defendese a súa
independencia nin rematar en 1840 outra empeñada guerra civil (...).
Afortunadamente, a Monarquía hereditaria e constitucional posúe nos seus
principios a necesaria flexibilidade (...) para que tódolos problemas que traia o
seu restablecemento consigo sexan resoltos de conformidade cos votos e a
conveniencia da nación. Non hai que agardar que decida eu nada en firme e
arbitrariamente;; sen Cortes non resolveron os negocios arduos os Principes
españois alá nos antigos tempos da Monarquía, e esta xustísima regra de
conducta non hei esquecela eu na miña condición presente, e cando tódolos
españois están xa afeitos ós procedementos parlamentarios”.
Doc.2.-Constitución de 1876:
“Don Alfonso XII, pola gracia de Deus, rei constitucional de España;; a tódolos
que as presentes viren e entenderen sabede: Que en unión e de acordo coas
Cortes do reino, actualmente reunidas, viñemos en decretar e sancionar a
seguinte Constitución da Monarquía española (...):
Art. 11. A relixión Católica, Apostólica e Romana é a do Estado. A nación
obrígase a manter o culto e os seus ministros (...).
Art. 18. A potestade de facer as leis reside nas Cortes co Rei.
Art 19. As Cortes están formadas por dous corpos colexisladores iguais en
facultades: o Senado e o Congreso dos Deputados (...).
Art.50. A potestade de facer executar as leis reside no Rei (...)”.
Os seguintes textos deben permitirche facer unha redacción sobre a vida
política da Restauración. Tendo en conta os documentos e o seu contexto,
debes atender cando menos aos obxectivos e ao funcionamento do sistema de
quendas entre partidos, ás características dos mecanismos electorais que o
facían posible e aos seus efectos.
Doc. 1. O turnismo visto polo historiador Miguel Artola:
“A quenda é unha fórmula política que ofrece vantaxes inmediatas a cambio de
enormes riscos a medio prazo... No canto da inestabilidade e o perigo, a quenda
ofrece, a cambio dunha pequena manipulación, a posibilidade de que ambos os
partidos poidan desenvolver os seus programas satisfacendo a maior número
de electores e asegurando unha evolución pacífica (...). Os efectos perversos da
quenda pactada derívanse da perda de información respecto da opinión pública
(...). A separación conceptual da España real e a España oficial que leva
irremisiblemente aparellada a contraposición dunha e outra, así como a condena
da última, non é máis que a consecuencia previsible e inevitable da aceptación
do principio da quenda”.
Fonte: J.L. Garcia Delgado y otros, La España de la Restauración, Madrid,
Editorial s. XXI, 1985.
Doc. 2. Artigo contra o caciquismo publicado no xornal El Imparcial, o 18
de outubro de 1883:
“É necesario (...) poñer man nisto e romper esa vinculación de poderes, pola que
resulta que unha soa persoa, allea a todo cargo oficial, e libre, por tanto, de toda
responsabilidade, constitúe unha maxistratura anónima, pero omnipresente e
práctica, un despotismo peor cen veces que o dos reis absolutos, porque tendo
por seus ao recadador de impostos, ao alcalde e ao xuíz;; a facenda, a honra e
ata a vida dos homes honrados están á mercé dese gran especulador da política
que se chama cacique (...)”.
Doc. 3. O fraude electoral segundo Benito Pérez Galdós (1884):
“É moi triste como se fixeron as últimas eleccións, co menor número posible de
electores, con bastantes resurreccións de mortos e non poucas violencias e
atropelos. Xa é costume que só voten os que dunha maneira ou outra sacan
partido das amizades e servizos políticos, e a inmensa maioría da nación,
mirando tan importante acto con desdén, abstense de tomar parte nel, segura
de non alcanzar por procedementos representativos o remedio dos seus males
(...). Resultado desta fraude pública, é que as eleccións as fai o ministro da
Gobernación, e daquela fábrica de votos saen tamén as minorías. Non podendo
marchar ben o sistema sen oposición, o goberno fabrícaa co mesmo celo que
pon na construción da maioría”.
Fonte: B. Pérez Galdós, “Política española”, Antología de artículos, 1884.
------------------------------------------
ORIENTACIÓNS: Os seguintes textos deben permitirche facer unha redacción
sobre os principais sectores industriais e o papel do ferrocarril na España do
século XIX. Tendo en conta os documentos e o seu contexto, debes atender cando
menos á evolución dos sectores téxtil e siderúrxico e as súas diferenzas rexionais,
así como ás características do desenvolvemento ferroviario español e os seus
efectos sobre o conxunto da economía.
Doc. 1:En 1860 o escritor catalán Manuel Angelón describía o
desenvolvemento industrial de Cataluña:
“En España a palabra industria trae infaliblemente á memoria a palabra Cataluña.
O principado é sen dúbida o núcleo da forza e riqueza industrial da Península;;
Barcelona é chamada por propios e estraños a Manchester da nosa querida patria
(...). Non hai probablemente industria ningunha que non teña en Cataluña a súa
representación, e non en pequena escala, senón en vastas proporcións. Os fiados
e tecidos de algodón, os estampados, os tecidos de seda e la nas súas múltiples
calidades, damascos, veludos, tisús, encaixes, máquinas, papel, todo se fabrica no
antigo principado”.
Doc. 2. Distribución rexional da produción siderúrxica española (medias anuais en miles de toneladas):
Período
|
Produción
|
Andalucía
|
Biscaia
|
Asturias
|
1861-1865
|
45,65
|
14,65
|
11,73
|
13,17
|
1871-1875
|
45,53
|
4,46
|
8,72
|
24,90
|
1881-1885
|
131,59
|
2,89
|
76,71
|
40,08
|
1896-1900
|
289,24
|
227,69
|
102,81
|
Fonte: Jordi Nadal, El fracaso de la Revolución Industrial en España, Barcelona, Ed. Ariel, 1975, p.167.
Doc.3: En febreiro de 1851 o diario conservador El Heraldo facíase eco da inauguración do ferrocarril Madrid-Aranxuez:
“Poucas solemnidades viu Madrid desde a súa fundación que poidan compararse
en brillo, (...) en esperanza do porvir, á que presenciou o domingo. A inauguración
do ferrocarril de Aranxuez é o primeiro paso que dá a capital da monarquía cara ao
mar;; é o anuncio seguro de que tarde ou cedo os ricos produtos de Castela, da
Mancha e dalgunhas provincias meridionais, estancados hoxe, e afogando na súa
improdutiva abundancia ao seu mesmo produtor, impedindo a creación de capitais,
e deixando ermos campos feraces que poderían alimentar a metade de Europa,
lograsen baleirarse nos grandes mercados do mundo, e cambiarse polos produtos
que necesitamos e de que carecemos”.
OBXECTIVOS
TEMA 2
EXAME
DÍA 28/11/19
DÍA 28/11/19
1. Saber realizar unha composición histórica que aborde este
tema (5 puntos):
• A construción do estado liberal (principios do liberalismo e
diferencias entre as diferentes familias políticas).
2. Saber definir 4 dos seguintes termos (2 puntos):
Afrancesados, abdicación de Bayona, manifesto dos persas,
pragmática sanción (1830), tratado de ValenÇay, desamortización,
Aula Regia, bárbaros, castro, conventus, economía predadora,
guerras cántabras, megalitismo, rexencia, sufraxio universal
masculino, sufraxio censitario, Estatuto Real, pronunciamento, Unión
Liberal, carta de poboamento, manso, Marca
Hispánica, mesta, mozárabe, presura, taifas.
3. Expoñer nun máximo de unha carilla un dos seguintes temas
(3 puntos):
-
Os musulmáns na Península Ibérica (etapas políticas e realidade socioeconómica).
-
Reconquista e repoboación (etapas da Reconquista, modelos de repoboación).
-
O Réxime feudal e a sociedade estamental.
ORIENTACIÓNS: Os seguintes textos permiten a elaboración dunha composición que teña
por tema central a evolución política durante o reinado de Fernando VII, entre 1814 e 1833.
Na redacción debes tratar as seguintes cuestións: A permanente tensión entre a
persistencia do Antigo Réxime e a loita pola instauración do liberalismo; as distintas etapas
do reinado, salientando as diferenzas entre elas; o pronunciamento militar como recurso
para acadar o cambio político. Lembra que non se trata de responder a preguntas illadas,
senón de realizar unha composición coherente e argumentada, e que na avaliación se terán
en conta os coñecementos, a utilización dos documentos e a corrección da expresión
escrita.
Doc.1.- Representación e manifesto que algúns deputados ás cortes ordinarias
firmaron nos maiores apuros da súa opresión en Madrid, 1814:
[...] Artigo 134. A monarquía absoluta (...) é unha obra da razón e da intelixencia;; está
subordinada á lei divina, á xustiza e ás regras fundamentais do Estado;; foi establecida por
dereito de conquista o pola sumisión voluntaria dos primeiros homes que elixiron ós reis.
Así́ que o soberano absoluto non ten facultade de empregar sen razón da súa autoridade
(dereito que no quixo ter o mesmo Deus);; [...].
Doc.2.-Manifesto que dirixe á Nación española a Xunta Provincial de Galicia,
presidida por Juan Díaz Porlier, en 1815:
Españois: (...). Obrigados pola necesidade, vendo que a verdade non pode chegar aos
oídos do rei, sitiado a toda hora polos seus conselleiros (...), tomamos a terrible, pero
indispensable, resolución de reclamar coas armas na man o que se negou ás nosas
solicitudes.
O noso obxecto é o de España enteira: unha monarquía sometida a leis xustas e sabias, e
constituída dun xeito que sexa garantía, o mesmo das prerrogativas do trono que dos
dereitos da nación. Pedimos a convocatoria de Cortes nomeadas polo pobo, e que estas
teñan liberdade de facer na Constitución proclamada polas Cortes extraordinarias, os
cambios que esixe a nosa situación!.
Doc.3.-Logo da intervención da Santa Alianza, Fernando VII anula en 1823 os actos
do goberno constitucional:
Sentado xa outra vez no trono de San Fernando pola man sabia e xusta do Omnipotente,
polas xenerosas resolucións dos meus poderosos aliados e polos denodados esforzos do
meu primo, o duque de Angulema, e o seu bravo exército, desexando prover o remedio ás
máis urxentes necesidades dos meus pobos, e manifestar a todo o mundo a miña
verdadeira liberdade, viñen decretar o seguinte:
1º. Son nulos e de ningún valor tódolos actos do goberno chamado constitucional (de
calquera clase e condición que sexan) que dominou os meus pobos desde o 7 de marzo de
1820 ata hoxe 1 de outubro de 1823, declarando, como declaro, que en toda esta época
carecín de liberdade.
UNIDADE 1: OBXECTIVOS
UNIDADE 1: A CRISE DO ANTIGO RÉXIME
BENVIDOS AO CURSO 2019-2020!
Comentario de texto sobre os kamikazes:
OBXECTIVOS
EXAME DÍA 14/3/2019
- Definicións:
- Purga, bolchevique, menxevique, gran depresión, teoría do espazo vital, marcha sobre Roma, New Deal, Fascismo.
- Revolución rusa
- Elaborar un esquema coas diferentes fases.
- Comentar un texto que aborde a temática da Revolución Rusa.
- Crise do 29 e Gran Depresión
- Elaborar un mapa conceptual coas causas, consecuencias en EE.UU e a súa expansión a Europa.
- Medidas tomadas polo goberno dos EE.UU: New Deal
- Ascenso dos totalitarismos
- Causas: esquema
- Características
- Nazismo
- Pregunta longa.
- Fascismo
- Pregunta longa.
UD. 6: REVOLUCIÓN RUSA
UD.7: A EUROPA DE ENTREGUERRAS
UD.8 O AVANCE DOS TOTALITARISMOS
OBXECTIVOS
IMPERIALISMO E I GUERRA MUNDIAL
COMPETENCIAS
- Saber comentar un mapa que abordará un destes temas:
Reparto colonial.
Fases da I Guerra Mundial.
-
CONTIDOS
a) Imperialismo:
-
- Saber definir Imperialismo Colonial.
-
- Coñecer as causas da expansión imperialista e saber elaborar un
esquema coas mesmas:
o Económicas.
o Políticas.
o Ideolóxicas.
o Relixiosas.
o Científicas.
-
- Saber definir as formas de dominación colonial:
o Colonia.
o Dominio.
o Protectorado.
o Concesión.
-
- Saber expoñer dun xeito claro o que sucedeu na Conferencia de
Berlín.
b) I Guerra Mundial
-
- Coñecer as causas da I Guerra Mundial e saber elaborar un
esquema coas mesmas.
o As rivalidades das grandes potencias.
o A formación de bloques e a carreira de armamentos.
o Os enfrontamentos coloniais.
o A crise dos Balcáns.
o A crise de xullo de 1914 (detonante).
-
- Coñecer as tres fases da guerra (mapa).
-
- Saber definir trincheira.
-
- Coñecer que foron os “14 puntos de Wilson” e os seus
obxectivos.
-
- Coñecer as características dos tratados de paz.
-
- Coñecer as consecuencias territoriais dos tratados de paz.
UNIDADE: IMPERIALISMO E I GUERRA MUNDIAL
COMENTA O MAPA
OBXECTIVOS 1º AVALIACIÓN
COMPETENCIAS
1.
Comentar
unha gráfica coa poboación do Antigo Réxime.
2.
Comentar
un documento da Revolución Francesa.
3.
Elaborar
un mapa conceptual da Revolución Francesa.
4.
Comentar
un mapa do Imperio Napoleónico.
5.
Comentar
unha imaxe do Congreso de Viena.
6.
Elaborar
unha táboa dos procesos unificadores
CONTIDOS
1.
Coñecer os fundamentos
do Antigo Réxime.
a.
Sociedade.
b.
Economía
(Comercio, artesanía, Sector agrario)
c.
Política
2.
Coñecer as ideas da
Ilustración e aos seus principais
representantes.
3.
Coñecer as causas,
desenvolvemento e consecuencias da Revolución Americana.
4.
Coñecer
as causas, desenvolvemento e consecuencias da Revolución Francesa.(Mapa
Conceptual)
5.
Coñecer os trazos
principais do imperio napoleónico (Comentario)
6.
Coñecer
as principais consecuencias da restauración.(Comentario)
7.
O Congreso de Viena
(Comentario).
8.
Distinguir entre
nacionalismos disgregadores e unificadores
9.
Coñecer os procesos unificadores
de Alemaña e Italia (táboa)
10.
Coñecer os principios
do liberalismo.
11.
Definicións: xirondino,
xacobino, restauración, liberalismo, nación, nacionalidade, nacionalismo,
sistema de congresos, sufraxio censitario. Estamento, burguesía, gremio, domestic system,
absolutismo, agricultura de subsistencia, desamortización.
- Definicións:
- Purga, bolchevique, menxevique, gran depresión, teoría do espazo vital, marcha sobre Roma, New Deal, Fascismo.
- Revolución rusa
- Elaborar un esquema coas diferentes fases.
- Comentar un texto que aborde a temática da Revolución Rusa.
- Crise do 29 e Gran Depresión
- Elaborar un mapa conceptual coas causas, consecuencias en EE.UU e a súa expansión a Europa.
- Medidas tomadas polo goberno dos EE.UU: New Deal
- Ascenso dos totalitarismos
- Causas: esquema
- Características
- Nazismo
- Pregunta longa.
- Fascismo
- Pregunta longa.
UD. 6: REVOLUCIÓN RUSA
UD.7: A EUROPA DE ENTREGUERRAS
UD.8 O AVANCE DOS TOTALITARISMOS
OBXECTIVOS
IMPERIALISMO E I GUERRA MUNDIAL
COMPETENCIAS
- Saber comentar un mapa que abordará un destes temas:
Reparto colonial.
Fases da I Guerra Mundial.
- Saber comentar un mapa que abordará un destes temas:
Reparto colonial.
Fases da I Guerra Mundial.
-
CONTIDOS
a) Imperialismo:
- - Saber definir Imperialismo Colonial.
-
- Coñecer as causas da expansión imperialista e saber elaborar un
esquema coas mesmas: o Económicas.
o Políticas.
o Ideolóxicas.
o Relixiosas.
o Científicas.
-
- Saber definir as formas de dominación colonial:
o Colonia.
o Dominio.
o Protectorado. o Concesión.
-
- Saber expoñer dun xeito claro o que sucedeu na Conferencia de
Berlín.
b) I Guerra Mundial
-
- Coñecer as causas da I Guerra Mundial e saber elaborar un
esquema coas mesmas.
o As rivalidades das grandes potencias.
o A formación de bloques e a carreira de armamentos. o Os enfrontamentos coloniais.
o A crise dos Balcáns.
o A crise de xullo de 1914 (detonante).
-
- Coñecer as tres fases da guerra (mapa).
-
- Saber definir trincheira.
-
- Coñecer que foron os “14 puntos de Wilson” e os seus
obxectivos.
-
- Coñecer as características dos tratados de paz.
-
- Coñecer as consecuencias territoriais dos tratados de paz.
UNIDADE: IMPERIALISMO E I GUERRA MUNDIAL
COMENTA O MAPA
Comentario Nº 3:
BENVIDOS AO CURSO 2018-2019
PRESENTACIÓN
UNIDADE 8
OBXECTIVOS
DO DESASTRE DO 98 Á GUERRA CIVIL
COMPETENCIAS
-
- Os alumnos deben saber analizar un mapa sobre a evolución da Guerra
Civil.
-
- Os alumnos deben saber analizar un fragmento da Constitución de 1931.
-
- Os alumnos deben saber facer un esquema coas principais reformas da
II República.
-
- Os alumnos deben saber realizar un esquema sobre o reinado de Alfonso
XIII .
CONTIDOS
-
- O desastre do 98
o A crise do 98.
o Rexeneracionismo (Definición)
-
- A crise da Restauración (1902-1931)
o Semana Tráxica (Definición)
o Crise de 1917
o Ditadura de Primo de Rivera (1923-1930) - Evolución
- Derrota de Annual (Definición)
- Pacto de San Sebastián (Definición).
-
-
- II República
o Bienio Reformista (1931-1933) (Esquema coas reformas)
o Comentario da Constitución de 1931.
o Bienio Conservador (1933-1936) - CEDA (Definición)
- Revolución de Outubro de 1934
o Fronte Popular (1936)
-
- Guerra Civil (1936-1939)
o Comentario do mapa.
o Golpe de Estado
o Dimensión internacional.
OBXECTIVOS
ESPAÑA S.XIX
a) Competencias:
-
Comentario do mapa da Guerra da Independencia
-
Comentario de texto da Constitución de1812
-
Elaborar unha liña do tempo dende Carlos IV a Afonso XII
b) Contidos:
- A crise do reinado de Carlos IV
- A guerra contra Francia
- Definir guerrilla
- As Cortes de Cádiz
- Composición e labor das Cortes.
- A Constitución de Cádiz
- Definir soberanía nacional
- O reinado de Fernando VII
- Pragmática Sanción de 1830
- Isabel II e a construción do Estado Liberal (1833-1868
- Definir rexencia
- Definir pronunciamento.
- O sexenio Democrático (1868-1874)
- Definir cantonalismo
- A Restauración
- Definir cacique
- Definir pucheirazo
- Definir guerrilla
- Composición e labor das Cortes.
- Definir soberanía nacional
- Pragmática Sanción de 1830
- Definir rexencia
- Definir pronunciamento.
- Definir cantonalismo
- Definir cacique
- Definir pucheirazo
Exercicio de Educación en Valores
Visualiza o corto Happiness e fai unha reflexión sobre as cosas que consideras que che aportan felicidade.
Happiness
UNIDADE 6
UNIDADE 5
OBXECTIVOS
COMPETENCIAS
-
Os
alumnos deben saber analizar un mapa sobre a evolución da II Guerra Mundial.
-
Os alumnos
deben saber realizar un esquema sobre a crise do 29.
CONTIDOS
- A crise do 29
- Esquema
- A Gran Depresión
- O New Deal
- O ascenso dos totalitarismos
- Características dun réxime totalitario
- Italia Fascista
- Bases ideolóxicas do fascismo
- Alemaña Nazi
- A ditadura de Stalin (1929-1953)
- Dictadura totalitaria
- II Guerra Mundial
- Causas
- Esquema feito na aula
- Desenvolvemento
- Comentario do mapa
- Tratados de Paz
- Conferencia de Ialta
- Conferencia de Postdam
- ONU
UNIDADE 4
OBXECTIVOS
1. Competencias:a. Comentar un mapa do imperialismo.
b. Comentar un mapa da primeira Guerra Mundial.
2. Contidos
-
A II Revolución Industrial
-
Os efectos da industrialización na poboación
-
A sociedade de clases
-
O movemento obreiro
-
O imperialismo
-
Concepto
-
Factores
-
Os grandes imperios
-
As formas de dominio
-
A explotación económica
-
Concepto
-
A primeira Guerra Mundial
i. Orixe
ii. Desenvolvemento
iii. Consecuencias.
-
A Revolución Rusa
-
A revolución de 1905
-
A revolución de febreiro de 1917
1. Fracaso do goberno provisional.
-
A revolución de outubro de 1917
-
Impacto da revolución.
-
A revolución de 1905
UNIDADE 3
OBXETIVOS
ØCoñecer
as causas, desenvolvemento e consecuencias da Revolución Americana.
Ø
Coñecer
as causas, desenvolvemento e consecuencias da Revolución Francesa.
Ø
Coñecer
os trazos principais do imperio napoleónico.
Ø
Coñecer as
principais consecuencias da restauración.
o
O
Congreso de Viena.
o
As ondas
revolucionarias.
Ø
Distinguir
entre nacionalismos disgregadores e unificadores
o
Coñecer
os procesos unificadores de Alemaña e Italia.
Ø
Coñecer
as orixes da Revolución Industrial.
o
Revolución
demográfica
o
Revolución
agrícola.
o
A
revolución dos transportes
Ø
Saber
explicar o desenvolvemento da Revolución Industrial.
Ø Coñecer os principios do liberalismo.
UNIDADE 2
Unidade 1
OBXETIVOS
-
- Saber os fundamentos do Antigo Réxime.
o Sociedade.
o Economía
Comercio e artesanía
Sector agrario
o Política
Absolutismo
Parlamentarismo inglés
República das Provincias Unidas
-
- Coñecer as ideas da Ilustración e aos seus
representantes.
-
- Saber explicar o Despotismo Ilustrado.
-
- Coñecer as reformas borbónicas en España UD.6: REVOLUCIÓN RUSA
Comentarios
Publicar un comentario